Nordkapp filmfestival logo
14. - 17. september 2017
Nordkapp barne og ungdomsfestival 8. - 10. september

Guro Bjerk presenterer «Attention» på Nordkapp Filmfestival

Sist oppdatert: 22.08.2017

Under Nordkapp Filmfestival fredag 15. september kl 10.45 på kinoen kan du møte regissør Guro Bjerk. Hun vil fortelle om produksjonen av dokumenatarfilmen ”Attention” og presentere noen scener. Filmen er i etterarbeidet og ferdigstilles i 2018.

Om filmen

- Norske elever blir sjelden hørt i lekser, de får karakterer først i 8. klasse og de trenger ikke være bedre enn middels gode. De har uansett krav på videregående utdanning etter ferdig grunnskole.

Velstands-Norge vil ta vare på oss. Dette hevder regissør Guro Saniola Bjerk. Hun har fulgt en klasse ved en norsk bygdeskole gjennom ti år. Har vår velstand gjort oss nordmenn late?

Attention er en observerende dokumentar, et samtidsdokument og et generasjonsportrett fra en offentlig grunnskole i et av verdens rikeste land. Filmen ”Attention” handler om barn og unges oppvekst i den norske skole. Som foreldre sender vi barna våre på skolen, hver dag i ti år - hva vet vi egentlig om hva som foregår der?

 

Guro bestemte seg for å se skolen gjennom barnas øyne, og har på en måte "vokst opp" med dem gjennom ti år. - Jeg var der i første klasse da alle var ivrige etter å svare og ville lære. Og jeg var der i tiende og observerte fem sovende elever under undervisningen. De bare venter på å slippe ut av skolen. Hvorfor skjedde denne forvandlingen?

Bakgrunn for filmen

Bakgrunn for filmen

Jeg søkte meg inn på skolen, allerede som femåring. Men jeg fikk ikke begynne. Jeg var overivrig, superinteressert og ville lære masse. Fort. Men jeg måtte vente to år til. Da første skoledag endelig kom fikk jeg utdelt en mattebok. Jeg nærmest løp hjem og løste alle oppgavene, før jeg pakket inn boka og knøt sløyfe på. Dagen etter fikk læreren den tilbake som en gave fra meg. Fra da ble jeg et problem. Jeg fikk ikke gå videre i mitt eget tempo, jeg skulle bremses. Det fantes ikke kapasitet til å la meg lære mer. Jeg mista lærelyst og motivasjon, og jeg kjedet meg på skolen.

Tretti år senere jobbet jeg i den kulturelle skolesekken - og oppdaget masse Guro’er rundt om kring på de skolene jeg besøkte. Hadde ikke skolen endret seg?

 

Vennligst vent
LUKK X Henter artikkelen...

Guro Bjerk presenterer «Attention» på Nordkapp Filmfestival

Sist oppdatert: 22.08.2017

Under Nordkapp Filmfestival fredag 15. september kl 10.45 på kinoen kan du møte regissør Guro Bjerk. Hun vil fortelle om produksjonen av dokumenatarfilmen ”Attention” og presentere noen scener. Filmen er i etterarbeidet og ferdigstilles i 2018.

Om filmen

- Norske elever blir sjelden hørt i lekser, de får karakterer først i 8. klasse og de trenger ikke være bedre enn middels gode. De har uansett krav på videregående utdanning etter ferdig grunnskole.

Velstands-Norge vil ta vare på oss. Dette hevder regissør Guro Saniola Bjerk. Hun har fulgt en klasse ved en norsk bygdeskole gjennom ti år. Har vår velstand gjort oss nordmenn late?

Attention er en observerende dokumentar, et samtidsdokument og et generasjonsportrett fra en offentlig grunnskole i et av verdens rikeste land. Filmen ”Attention” handler om barn og unges oppvekst i den norske skole. Som foreldre sender vi barna våre på skolen, hver dag i ti år - hva vet vi egentlig om hva som foregår der?

 

Guro bestemte seg for å se skolen gjennom barnas øyne, og har på en måte "vokst opp" med dem gjennom ti år. - Jeg var der i første klasse da alle var ivrige etter å svare og ville lære. Og jeg var der i tiende og observerte fem sovende elever under undervisningen. De bare venter på å slippe ut av skolen. Hvorfor skjedde denne forvandlingen?

Bakgrunn for filmen

Bakgrunn for filmen

Jeg søkte meg inn på skolen, allerede som femåring. Men jeg fikk ikke begynne. Jeg var overivrig, superinteressert og ville lære masse. Fort. Men jeg måtte vente to år til. Da første skoledag endelig kom fikk jeg utdelt en mattebok. Jeg nærmest løp hjem og løste alle oppgavene, før jeg pakket inn boka og knøt sløyfe på. Dagen etter fikk læreren den tilbake som en gave fra meg. Fra da ble jeg et problem. Jeg fikk ikke gå videre i mitt eget tempo, jeg skulle bremses. Det fantes ikke kapasitet til å la meg lære mer. Jeg mista lærelyst og motivasjon, og jeg kjedet meg på skolen.

Tretti år senere jobbet jeg i den kulturelle skolesekken - og oppdaget masse Guro’er rundt om kring på de skolene jeg besøkte. Hadde ikke skolen endret seg?