Nordkapp filmfestival logo
14. - 17. september 2017
Nordkapp barne og ungdomsfestival 8. - 10. september

FILMFOND NORDS & NNFS nye beslutningstagere!

Sist oppdatert: 28.07.2016

Nordkapp Filmfestivals årlige bransjetreff starter tradisjonen tro på Hurtigruten ved havn i Tromsø, tirsdag 13. september og varer til fredag 16. september. I år i samarbeide med Filmverftet.

Reisen nordover går sammen med Nordnorsk filmsenters nye filmkonsulent, Ingrid Dokka, og Filmfond Nords nyansatte daglige leder, Linda Netland.

Gå ikke glipp av muligheten til å bli kjent med våre beslutningstagere, under trivelige og avslappende omgivelser på Hurtigruten. Meld din intresse allerede nå; post@filmverftet.com

Onsdag til fredag er fullstappet av interessante forelesninger, med fokus på å maksimere bildenes egne verktøy - bildekomposisjon, grading, scenografi og kamera - som et forskningsinstrument i fortellerkunsten.

Fredag blir det seminar om Nordkalotten og den internasjonale distribusjonens effekter.

TIL SALGS!

Gevinster for regional utvikling, reiseliv og lokal næring med tung internasjonal film- og tv-drama produksjon i fokus står i fokus, når vi tar del av erfaringer fra film- og turistbransjen i Nord-Sverige.
Med på kjøpet er en eksklusiv premiere på den første episoden av tv-serien MIDNATTSOL på Nordkapp kino.

Tv-serien MONSTER er også ferdigspilt. Vi tar del av erfaringer og synergieffekter for det lokale næringsliv i Vardø fra innspillingen,  og får nok en eksklusiv visning av det ferske materialet.

  • FILMENS BETYDNING I NORDKAPP KOMMUNE v/Kristina Hansen, ordfører Nordkapp Kommune
  • FILMFOND NORD - nordnorske muskler v/Linda Netland, daglig leder Filmfond Nord
  • POSITIVE SYNERGIEFFEKTER I NORD-SVERIGE v/Berit Tilly, filmkommissionär i Norrbotten
  • TV-SERIEN MIDNATTSSOL - ERFARINGER FRA FILM -OG TURISTBRANSJE I KIRUNA v/Jan Marnell, produsent Nicedrama og representanter fra lokalt næringsliv
  • TV-SERIEN ”MIDNATTSSOL”-EKSKLUSIV FORHANDSVISNING EPISODE 1
  • FILMTURISME - Ka e’ de egentlig? v/ Truls Kontny, President of European Film Commisson’s Network i samtale med Visit Arctic Europa og Nordnorsk Reiseliv
  • TV-SERIEN ”MONSTER” - erfaringer fra innspilling i Finnmark/Vardø v/ Mathis Ståhle Mathisen, produsent Rein Film og representanter fra lokalt næringsliv
  • ”NORTH" - FOR INTERNATIONAL REALTIONS v/ Tor Vadseth daglig leder, Nordnorsk Filmsenter

FILMCAMP 10 ÅR!

Produksjonssenteret FilmCamp er blitt 10 år. Hva er status? Hva har vært utfordringene? Veien videre - utfordringer og muligheter! Møt direktør Kjetil Jensberg.

Å MAKSIMERE BILDENES UTTRYKK

Fotografen og filmskaperen Heidi C. Morstang bruker filmmediet som et forskningsverktøy for å både stille spørsmål og foreta observasjoner. Heidi samarbeider tett med naturvitenskapelige og matematiske forskere, og har en spesiell interesse for landskap og miljøproblemer. Gjennom film og fotografi utforsker hun grenser for uttrykk innen dokumentar og kunstfilmsjangeren. På bransjeseminaret vil Morstang presentere flere arbeider, og snakke om hvordan hun jobber i skjæringsfeltet mellom den vitenskapelige dokumentarfilmen og det konseptuelle kunstneriske uttrykk. Hennes filmer er vist på en rekke internasjonale filmfestivaler, og hun har deltatt på flere fotoutstillinger internasjonalt. Til daglig jobber hun på Plymouth University i Storbrittania, der hun underviser i fotografi og leder forskningsgruppen Land/Water and the visual arts. Sammen med små produksjonsteam har hun regissert og produsert en rekke filmer.

Fotograf Anders Bohman og scenograf Åsa Nilsson har med seg den underfundige og stilsikre langfilmen SOPHELIKOPTERN.
Anders, som i de siste tre år har vært lærer i filmfoto på Dramatiska Intstitutet i Stockholm, har med utgangspunkt i sitt arbeide med filmen gjort et spennende forskningsarbeid. Han har undersøkt hvordan man allerede i forproduksjonen kan planlegge bruken av bildenes verktøy for å maksimere det visuelle uttrykket ved å lyssette og gradere SOPHELIKOPTERN på fem ulike måter. På bransjetreffet vil han presentere konsekvensene av de ulike uttrykkene bildene resulterte i, kunstnerisk og økonomisk. Han vil vise eksempler, som hvordan ulik valg av grading kan påvirke klipperens rytme, hvordan ulike referansegrupper tok til seg filmen, og hvordan komponisten ga "farge" med sin musikk.

Åsas utgangspunkt er basert på «rommet» og miljøets egne verktøy i bildenes beretning. Filmen SOPHELIKOPTERN er en roadmovie, også innspillingteknisk. Hun har jobbet med det scenografiske rommet i studio, på location og gjort av bildekomposisjoner og fortellinger i dokumentarmiljøet.

Håkan Karlsson, klipper og postproducer, er aktuell med festivalens åpningsfilm: BLACKWAY (Anthony Hopkins). Håkan vil lede oss konkret gjennom de valgene man står ovenfor for å kunne maksimere bildenes samtlige verkøy i planleggingen av postproduksjon.

I disse dager vil vi også få vite om produsenten til filmen BLACKWAY vil komme til festivalen. Dersom det skjer, vil Håkan og produsent Rick Dugdale ha en case-study om co-produksjonen mellom Hollywood og den lille bygda Kilafors i Nord-Sverige, der Karlsson har sin base som post-producer og klipper.

 

Vennligst vent
LUKK X Henter artikkelen...

FILMFOND NORDS & NNFS nye beslutningstagere!

Sist oppdatert: 28.07.2016

Nordkapp Filmfestivals årlige bransjetreff starter tradisjonen tro på Hurtigruten ved havn i Tromsø, tirsdag 13. september og varer til fredag 16. september. I år i samarbeide med Filmverftet.

Reisen nordover går sammen med Nordnorsk filmsenters nye filmkonsulent, Ingrid Dokka, og Filmfond Nords nyansatte daglige leder, Linda Netland.

Gå ikke glipp av muligheten til å bli kjent med våre beslutningstagere, under trivelige og avslappende omgivelser på Hurtigruten. Meld din intresse allerede nå; post@filmverftet.com

Onsdag til fredag er fullstappet av interessante forelesninger, med fokus på å maksimere bildenes egne verktøy - bildekomposisjon, grading, scenografi og kamera - som et forskningsinstrument i fortellerkunsten.

Fredag blir det seminar om Nordkalotten og den internasjonale distribusjonens effekter.

TIL SALGS!

Gevinster for regional utvikling, reiseliv og lokal næring med tung internasjonal film- og tv-drama produksjon i fokus står i fokus, når vi tar del av erfaringer fra film- og turistbransjen i Nord-Sverige.
Med på kjøpet er en eksklusiv premiere på den første episoden av tv-serien MIDNATTSOL på Nordkapp kino.

Tv-serien MONSTER er også ferdigspilt. Vi tar del av erfaringer og synergieffekter for det lokale næringsliv i Vardø fra innspillingen,  og får nok en eksklusiv visning av det ferske materialet.

  • FILMENS BETYDNING I NORDKAPP KOMMUNE v/Kristina Hansen, ordfører Nordkapp Kommune
  • FILMFOND NORD - nordnorske muskler v/Linda Netland, daglig leder Filmfond Nord
  • POSITIVE SYNERGIEFFEKTER I NORD-SVERIGE v/Berit Tilly, filmkommissionär i Norrbotten
  • TV-SERIEN MIDNATTSSOL - ERFARINGER FRA FILM -OG TURISTBRANSJE I KIRUNA v/Jan Marnell, produsent Nicedrama og representanter fra lokalt næringsliv
  • TV-SERIEN ”MIDNATTSSOL”-EKSKLUSIV FORHANDSVISNING EPISODE 1
  • FILMTURISME - Ka e’ de egentlig? v/ Truls Kontny, President of European Film Commisson’s Network i samtale med Visit Arctic Europa og Nordnorsk Reiseliv
  • TV-SERIEN ”MONSTER” - erfaringer fra innspilling i Finnmark/Vardø v/ Mathis Ståhle Mathisen, produsent Rein Film og representanter fra lokalt næringsliv
  • ”NORTH" - FOR INTERNATIONAL REALTIONS v/ Tor Vadseth daglig leder, Nordnorsk Filmsenter

FILMCAMP 10 ÅR!

Produksjonssenteret FilmCamp er blitt 10 år. Hva er status? Hva har vært utfordringene? Veien videre - utfordringer og muligheter! Møt direktør Kjetil Jensberg.

Å MAKSIMERE BILDENES UTTRYKK

Fotografen og filmskaperen Heidi C. Morstang bruker filmmediet som et forskningsverktøy for å både stille spørsmål og foreta observasjoner. Heidi samarbeider tett med naturvitenskapelige og matematiske forskere, og har en spesiell interesse for landskap og miljøproblemer. Gjennom film og fotografi utforsker hun grenser for uttrykk innen dokumentar og kunstfilmsjangeren. På bransjeseminaret vil Morstang presentere flere arbeider, og snakke om hvordan hun jobber i skjæringsfeltet mellom den vitenskapelige dokumentarfilmen og det konseptuelle kunstneriske uttrykk. Hennes filmer er vist på en rekke internasjonale filmfestivaler, og hun har deltatt på flere fotoutstillinger internasjonalt. Til daglig jobber hun på Plymouth University i Storbrittania, der hun underviser i fotografi og leder forskningsgruppen Land/Water and the visual arts. Sammen med små produksjonsteam har hun regissert og produsert en rekke filmer.

Fotograf Anders Bohman og scenograf Åsa Nilsson har med seg den underfundige og stilsikre langfilmen SOPHELIKOPTERN.
Anders, som i de siste tre år har vært lærer i filmfoto på Dramatiska Intstitutet i Stockholm, har med utgangspunkt i sitt arbeide med filmen gjort et spennende forskningsarbeid. Han har undersøkt hvordan man allerede i forproduksjonen kan planlegge bruken av bildenes verktøy for å maksimere det visuelle uttrykket ved å lyssette og gradere SOPHELIKOPTERN på fem ulike måter. På bransjetreffet vil han presentere konsekvensene av de ulike uttrykkene bildene resulterte i, kunstnerisk og økonomisk. Han vil vise eksempler, som hvordan ulik valg av grading kan påvirke klipperens rytme, hvordan ulike referansegrupper tok til seg filmen, og hvordan komponisten ga "farge" med sin musikk.

Åsas utgangspunkt er basert på «rommet» og miljøets egne verktøy i bildenes beretning. Filmen SOPHELIKOPTERN er en roadmovie, også innspillingteknisk. Hun har jobbet med det scenografiske rommet i studio, på location og gjort av bildekomposisjoner og fortellinger i dokumentarmiljøet.

Håkan Karlsson, klipper og postproducer, er aktuell med festivalens åpningsfilm: BLACKWAY (Anthony Hopkins). Håkan vil lede oss konkret gjennom de valgene man står ovenfor for å kunne maksimere bildenes samtlige verkøy i planleggingen av postproduksjon.

I disse dager vil vi også få vite om produsenten til filmen BLACKWAY vil komme til festivalen. Dersom det skjer, vil Håkan og produsent Rick Dugdale ha en case-study om co-produksjonen mellom Hollywood og den lille bygda Kilafors i Nord-Sverige, der Karlsson har sin base som post-producer og klipper.